Peer education

Wil je als school of culturele instelling jongeren enthousiast maken voor kunst, dan kan ‘peer education’ uitkomst bieden. Bij deze vorm van onderwijs worden leeftijdsgenoten van leerlingen (peer educators) ingezet om informatie en vaardigheden over te dragen. Dit werkt vaak beter dan wanneer docenten of museumgidsen dit doen, aldus Kai Pattipilohy en Heleen Snijders van stichting Diversion.

Het grote effect zit hem in het feit dat de peer educators dichter bij de leefwereld van de leerlingen staan. Zij behoren tot dezelfde leeftijdscategorie en kunnen de informatie die gegeven wordt beter laten aansluiten bij de beleving van de jongeren. De educatie leent zich vooral voor onderwerpen die politiek gevoelig liggen, in de taboesfeer liggen of die door jongeren over het algemeen als ‘saai’ beschouwd worden. Een bezoek aan een culturele instelling kan ineens een stuk interessanter worden als je wordt rondgeleid door iemand die dichtbij je staat en zijn eigen mening en ideeën geeft.

Binnen peer education zijn twee richtingen mogelijk. Bij de ene richting staan educatieprojecten centraal. Culturele instellingen als theaters, musea of bibliotheken werken in projectverband samen met scholen. Leerlingen krijgen eerst les over een bepaald onderwerp, waarna er een activiteit wordt ondernomen, zoals een bezoek aan een instelling. De inhoud van het project staat min of meer vast, maar wordt door de peer educators vertaald naar de leefwereld van de leerlingen. Educatieprojecten zijn meestal eenmalig en vooral bedoeld om de interesse van leerlingen te wekken. Het mooie van deze projecten is, dat in korte tijd een grote groep jongeren kan worden bereikt. Een andere vorm van peer education ligt in participatieprojecten. Hierbij gaan peer educators een intensievere relatie aan met een culturele instelling. Zij gaan bijvoorbeeld langere tijd voor een museum aan de slag. De inhoud van de projecten ligt open, op die manier is er veel ruimte voor inbreng van de peer educators zelf. Overigens moeten de musea veel tijd steken in opleiding en begeleiding en worden de resultaten pas na lange tijd zichtbaar.

 

Reacties zijn gesloten.